Wyspowy dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna

Stacja Bydgoszcz Główna jest miejscem niezwykle ciekawym, nie tylko dla miłośników kolei – z racji swojej wielkości, różnorodności pojazdów, czy obecności tuż obok producenta taboru (PESA) – ale także dla miłośników zwiedzania i historii. Rozwój kolei XIX i początku XX wieku był w Bydgoszczy bardzo dynamiczny, co wiązało się z częstymi modernizacjami, rozbudowami i przebudowami infrastruktury. Czynności te dotyczyły także budynku dworcowego. Pierwszy, niewielki, stał się bardzo szybko niewystarczający i w latach 1852-1853 wzniesiono nowy, wyspowy – otoczony z dwóch stron peronami. Wspomniany rozwój bydgoskiej stacji wymusił wkrótce rozbudowę dworca – najpierw na przełomie lat 50 i 60., a następnie w latach 70. XIX wieku. W 1884 roku dobudowano kolejną kondygnację budynku. Ostatecznie jego bryła uzyskała trzy piętra, poddasze i piwnicę. Ale i to nie wystarczyło na coraz większy ruch podróżnych. W latach 1913-1914, w miejscu pawilonu wejściowego do przejścia podziemnego na perony (postawionego około 40 lat wcześniej od strony miasta) zbudowano zupełnie nowy obiekt dworcowy, pozostawiając jednak dotychczasowy w bieżącej eksploatacji. Lata PRL przyniosły nie tylko architektoniczne uszkodzenie dworca wyspowego (pozbawiono go charakterystycznych wież), ale także zniszczenie dworca z 1914 roku, przebudowanego na coś, co można określić „peerelowskim klockiem”. I tu – „niespodzianka” – ów „klocek” przetrwał także tylko kilkadziesiąt lat – dosłownie kilka lat temu zastąpiono go kolejnym, o bardzo nowoczesnym wyglądzie. Tymczasem dworzec wyspowy istnieje nadal, co więcej – w latach 2014-2015 został zmodernizowany, ale i powrócono do historycznego wyglądu, odbudowując wspomniane wieże, czy przywracając ciekawe detale. Czekając na pociąg warto go obejrzeć i pospacerować nieco po peronach – uwagę zwracają także inne budynki (obecne w niniejszej galerii zdjęć – taka uwaga dla PKP: przydałoby się je odpowiednio oznaczyć tablicami informacyjnymi), zabytki techniki (hydrant, żurawie wodne, wieża ciśnień), czy nowoczesne pojazdy stojące na bocznicy PESA Bydgoszcz.

  • Miejsce: Bydgoszcz, woj. kujawsko-pomorskie
  • Kalendarium: 1852-1853 – budowa; l. 50/60. XIX w. – rozbudowa; l. 70. XIX w. – budowa pawilonu wejściowego do przejścia podziemnego; 1884 – dobudowa kolejnej kondygnacji; 1913-1914 – budowa nowego dworca – od strony miasta; 2014-2015 – generalny remont
  • Stan: bdb
  • Możliwość zwiedzania: tak (miejsca przeznaczone do obsługi podróżnych)
  • Inne: przy liniach kolejowych: 18 Kutno – Piła Główna, 131 Chorzów Batory – Tczew, 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna, 745 Bydgoszcz Główna – Czyżkówko
  • Źródła: Kotlarz G., Pawłowski J., Węzeł kolejowy Bydgoszcz 1851-2014, Wydawnictwo Eurosprinter, Rybnik 2014; semaforek.kolej.org.pl, propertydesign.pl, OpenStreetMap
  • Zdjęcia wykonane: 2021-03-10


3 uwagi do wpisu “Wyspowy dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.