Stacja Bydgoszcz Główna jest miejscem niezwykle ciekawym, nie tylko dla miłośników kolei – z racji swojej wielkości, różnorodności pojazdów, czy obecności tuż obok producenta taboru (PESA) – ale także dla miłośników zwiedzania i historii. Rozwój kolei XIX i początku XX wieku był w Bydgoszczy bardzo dynamiczny, co wiązało się z częstymi modernizacjami, rozbudowami i przebudowami infrastruktury. Czynności te dotyczyły także budynku dworcowego. Pierwszy, niewielki, stał się bardzo szybko niewystarczający i w latach 1852-1853 wzniesiono nowy, wyspowy – otoczony z dwóch stron peronami. Wspomniany rozwój bydgoskiej stacji wymusił wkrótce rozbudowę dworca – najpierw na przełomie lat 50 i 60., a następnie w latach 70. XIX wieku. W 1884 roku dobudowano kolejną kondygnację budynku. Ostatecznie jego bryła uzyskała trzy piętra, poddasze i piwnicę. Ale i to nie wystarczyło na coraz większy ruch podróżnych. W latach 1913-1914, w miejscu pawilonu wejściowego do przejścia podziemnego na perony (postawionego około 40 lat wcześniej od strony miasta) zbudowano zupełnie nowy obiekt dworcowy, pozostawiając jednak dotychczasowy w bieżącej eksploatacji. Lata PRL przyniosły nie tylko architektoniczne uszkodzenie dworca wyspowego (pozbawiono go charakterystycznych wież), ale także zniszczenie dworca z 1914 roku, przebudowanego na coś, co można określić „peerelowskim klockiem”. I tu – „niespodzianka” – ów „klocek” przetrwał także tylko kilkadziesiąt lat – dosłownie kilka lat temu zastąpiono go kolejnym, o bardzo nowoczesnym wyglądzie. Tymczasem dworzec wyspowy istnieje nadal, co więcej – w latach 2014-2015 został zmodernizowany, ale i powrócono do historycznego wyglądu, odbudowując wspomniane wieże, czy przywracając ciekawe detale. Czekając na pociąg warto go obejrzeć i pospacerować nieco po peronach – uwagę zwracają także inne budynki (obecne w niniejszej galerii zdjęć – taka uwaga dla PKP: przydałoby się je odpowiednio oznaczyć tablicami informacyjnymi), zabytki techniki (hydrant, żurawie wodne, wieża ciśnień), czy nowoczesne pojazdy stojące na bocznicy PESA Bydgoszcz.
- Miejsce: Bydgoszcz, woj. kujawsko-pomorskie
- Kalendarium: 1852-1853 – budowa; l. 50/60. XIX w. – rozbudowa; l. 70. XIX w. – budowa pawilonu wejściowego do przejścia podziemnego; 1884 – dobudowa kolejnej kondygnacji; 1913-1914 – budowa nowego dworca – od strony miasta; 2014-2015 – generalny remont
- Stan: bdb
- Możliwość zwiedzania: tak (miejsca przeznaczone do obsługi podróżnych)
- Inne: przy liniach kolejowych: 18 Kutno – Piła Główna, 131 Chorzów Batory – Tczew, 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna, 745 Bydgoszcz Główna – Czyżkówko
- Źródła: Kotlarz G., Pawłowski J., Węzeł kolejowy Bydgoszcz 1851-2014, Wydawnictwo Eurosprinter, Rybnik 2014; semaforek.kolej.org.pl, propertydesign.pl, OpenStreetMap
- Zdjęcia wykonane: 2021-03-10
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | budynek (?)
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | nastawnia BGA
- Bydgoszcz | dworzec kolejowy stacji Bydgoszcz Główna | hydrant na peronie 3
Co to jest na zdjęciu które u mnie pokazuje się jako numer 22? Taka mozaika na podłodze i małe kafelki na ścianie – przynajmniej ja to tak interpretuję…
PolubieniePolubienie
To pozostałości starej okładziny sprzed ostatniego remontu. Tylko tyle 😦 Taka moda: „coś tam było, a teraz przynajmniej jest nowocześnie”…
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Dzięki 🙂
PolubieniePolubione przez 1 osoba