Dworzec kolejowy stacji Nowy Zagórz w Zagórzu

Gdy pierwszy raz, latem ubiegłego roku, zobaczyłem dworzec kolejowy stacji Nowy Zagórz w Zagórzu zadałem sobie pytanie, czy na pewno dobrze trafiłem? Zabytek wygląda bowiem jak pałac i swoją dużą bryłą i ciekawymi rozwiązaniami architektonicznymi kontrastuje z niemal pustą stacją. Nie zawsze jednak tak było. Stacja Nowy Zagórz powstała w 1884 roku – w tym samym, w którym otwarto linię kolejową do Stróży (w kierunku zachodnim; od 1872 roku pociągi jeździły już w kierunku wschodnim – Krościenka (i dalej – do Chyrowa) oraz do Łupkowa w kierunku południowym). Wówczas powstał pierwszy duży dworzec, wyglądem zbliżony do tego, jaki możemy do dziś oglądać na stacji Zagórz. Działania wojenne 1915 roku przyniosły zniszczenie obiektu, odbudowanego w dwudziestoleciu międzywojennym. Nie powrócono jednak do pierwotnego wyglądu dworca, lecz znacznie go powiększono (o jedną kondygnację) i upiększono. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na wieżyczki od strony podjazdu oraz na szczyt z godłem (wciąż pozbawionym korony) od strony peronów. Obiekt jest zamieszkany, poza parterem przeznaczonym do pełnienia funkcji kolejowych, jednak zamkniętym i pustym. Doniesienia lokalnych portali z jesieni ubiegłego roku pozwoliły mieć nadzieję na poprawę stanu zabytku (wpisanego do rejestru w 2012 roku) – PKP zdecydowały o jego remoncie, związanym zresztą z rewitalizacją obu linii kolejowych (107 i 108). Okazało się jednak, że ogłoszony przetarg został unieważniony, gdyż zabrakło chętnych do realizacji zadania. Oby nie był to zwiastun ogólnej tendencji w trudnym obecnie ekonomicznie czasie. Należy też mieć nadzieję, że pociągów przejeżdżających i zatrzymujących się na stacji Nowy Zagórz będzie znacznie więcej niż obecnie. Ciekawe, czy istnieją jeszcze i pełnią swoje funkcje obie nastawnie, zlokalizowane po obu stronach stacji?

  • Miejsce: Zagórz, gm. Zagórz, pow. sanocki, woj. podkarpackie
  • Kalendarium: 1884 – budowa, 20-lecie międzywojenne – odbudowa
  • Stan: db
  • Możliwość zwiedzania: nie
  • Inne: przy liniach kolejowych: 107 Nowy Zagórz – Łupków / granica państwa i 108 Stróże – Krościenko / granica państwa; wpisany do rejestru zabytków 16.08.2012 pod numerem A-881
  • Źródła: Stankiewicz, Ryszard, Marcin Stiasny, Atlas linii kolejowych Polski 2011, Wyd. Eurosprinter, Rybnik 2011; Gminny Program Opieki nad Zabytkami Gminy Zagórz na lata 2013-2016Wikipedia, gospodarkapodkrpacka.pl, mapy.zabytek.gov.pl, OpenStreetMap
  • Zdjęcia wykonane: 2021-07-16


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.