Podczas zbierania fotograficznego materiału do przewodnika pt. „Zapomniane linie kolejowe kujawsko-pomorskiego” trafiałem zarówno na dworce kolejowe zbudowane według zestandaryzowanych projektów, ale też takie, które wyróżniają się swoim wyglądem. Należy do nich, z pewnością, dworzec kolejowy w Terespolu Pomorskim. Zbudowany został prawdopodobnie w 1888 roku, kiedy to stacja uzyskała status węzłowej. Od 1852 roku można było dojechać z niej do Bydgoszczy i Tczewa, a od 1888 roku także do Świecia. Choć dziś Terespol Pomorski nadal jest stacją węzłową, ale już w nie tak dużym i ważnym zakresie – ruch pasażerski jest dużo mniejszy niż kiedyś, a sam dworzec nie pełni już typowych funkcji kolejowych, a jedynie mieszkalne (na piętrze). Poza piękną, neogotycką architekturą zabytku warto zwrócić uwagę także na zachowane (choć zniszczone) neony z nazwą stacji i dawnym logo PKP. Bryła dworca została nieco zniszczona przez dobudowanie bezstylowej budki mieszczącej sklep. Poza dworcem warto także zwrócić uwagę na pobliski szalet (niestety, popadający w ruinę), stylowe wiaty nad zejściem do podziemnego przejścia między peronami oraz na osiedle kolejowych budynków mieszkalnych świadczące o niegdysiejszej randze stacji.
- Miejsce: Terespol Pomorski, gm. Świecie, pow. świecki, woj. kujawsko-pomorskie
- Data budowy: 1888
- Stan: db
- Inne: dworzec leżący na linii kolejowej 240 Świecie nad Wisłą – Złotów i 131 Chorzów Batory – Tczew
- Źródła: Tomasz Stochmal, Zapomniane linie kolejowe kujawsko-pomorskiego, Wydawnictwo STOTOM 2017, OpenStreetMap
- Zdjęcia wykonane: 2017-10-17
Skąd informacja, że budynek pomocniczy techniczny po prawej stronie to szalet? Budynek Szaletu drodzy Państwo był po lewej stronie i był równie piękny jak dworzec. Niestety po wypadku kiedy podczas burzy spadło na niego drzewo został po czasie rozebrany.
PolubieniePolubienie
Obecnie pełni także funkcję szaletu, z wejściem od strony budynku dworca. Chętnie zobaczyłbym fotografię rozebranego budynku. Pozdrawiam!
PolubieniePolubienie