Dworzec kolejowy stacji Wrocław Główny

Dworzec kolejowy to najczęściej wizytówka danego miasta – wita gości przyjeżdżających pociągiem i wpływa na pierwsze wrażenie z odwiedzanego miejsca. Biorąc powyższe pod uwagę, Wrocław ze swoim dworcem kolejowym stacji Wrocław Główny może właściwie wyłącznie zachwycać. To zabytek, który przykuwa oko, zachęca do fotografowania i do zapoznania z ciekawą i długą historią. A ta sięga połowy XIX wieku, kiedy to w latach 1855-1857, z uwagi na rozwijające się połączenia Wrocławia z innymi miastami (Poznaniem i Górnego Śląska), wybudowano – według projektu Wilhelma Grapowa – dworzec kolejowy, który zastąpił mniejszy i niewydolny Dworzec Kolei Górnośląskiej (wzniesiony w latach 1841-1842, przy obecnej ulicy Małachowskiego 13). Kolej rozwijała się nadal tak szybko, że na przełomie XIX i XX stulecia (1899-1904) nie tylko rozbudowano budynek dworca, ale i zmieniono układ stacyjny, a nad peronami wzniesiono ogromną halę o konstrukcji stalowej. Działania II wojny światowej spowodowały, na szczęście, tylko nieznaczne uszkodzenia obiektów, które udało się dość szybko naprawić. Jednak w kategoriach pewnych zniszczeń można rozpatrywać prace remontowe i modernizacyjne lat. 60, które m.in. zlikwidowały część detali secesyjnych w hali obsługi pasażerów oraz dawne szalety, pomieszczenia dyżurnych ruchu i punkty gastronomiczne na peronach, zastępując je współczesnymi. Ukończony 10 lat temu remont, zarówno budynku dworca, jak i hali peronowej, hali obsługi pasażerów, przejść podziemnych i placu przed dworcem nie tylko zmodernizował całość pod kątem wygody pasażerów, ale także przywrócił elementy historyczne – pod nadzorem konserwatorskim – zgarniając przy tym specjalistyczne nagrody (np. Eurobuild Awards 2012 w kategorii RICS Regeneration Award). Tak naprawdę, by poznać ten niezwykły zabytek, trzeba spędzić dużo więcej czasu, może nawet kilka godzin. Mnie udało się sfotografować dworzec z zewnątrz, także nieco wnętrz i halę peronową. Mimo, iż godzina była dość wczesna, na dworcu panował już spory ruch, zwłaszcza w hali obsługi pasażerów, co utrudniało lub wręcz uniemożliwiało fotografowanie. Z wrocławskiego dworca wyszedłem jednak zadowolony, zachwycony i… nieco zazdrosny – Dolny Śląsk jest dla mnie pozytywnym przykładem traktowania kolei, również tej lokalnej, która powoli, aczkolwiek systematycznie, odradza się, po wielu latach niebytu. Ale to już osobny temat.

  • Miejsce: Wrocław, woj. dolnośląskie
  • Kalendarium: 1855-1857 – budowa; 1899-1904 – przebudowa dworca, powstanie hali nad nowymi peronami; 1925, 1949 i l. 60 XX w. – modernizacja; 2010-2012 – remont i przebudowa
  • Stan: bdb
  • Inne: zabytek wpisany do rejestru 21.06.1966 pod numerem 248 oraz 04.08.2010 pod numerem A/2782/248; dworzec położony przy liniach kolejowych: 132 Bytom – Wrocław Gł., 271 Wrocłąw Gł. – Poznań Gł., 273/821/822 Wrocław Gł. – Szczecin Gł., 276 (481) Wrocław Gł. – Międzylesie – (Lichkov), 285 Wrocław Gł. – Świdnica Kraszowice, 763 Wrocław Brochów WBB – Wrocław Gł.
  • Możliwość zwiedzania: tak (w przestrzeniach dostępnych dla pasażerów)
  • Źródła: zabytek.pl, Wikipedia, mapy.zabytek.gov.pl, pkp.pl, bazakolejowa.pl, OpenStreetMap
  • Zdjęcia wykonane: 2022-03-17


2 uwagi do wpisu “Dworzec kolejowy stacji Wrocław Główny

  1. Dodać trzeba, że poza ogólnodostępnymi pomieszczeniami, na dworcu jest też kilka odrestaurowanych pereł. Warto uzupełnić wpis także o ich opis! Mogę podzielić się kilkoma zdjęciami detali (niestety tylko z telefonu)

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.