Dworzec kolejowy w Drogoszach

Województwo warmińsko-mazurskie jest dla miłośników kolei, czy może swoistej archeologii kolejowej miejscem szczególnym. Mapy linii kolejowych dostępne w Atlasie linii kolejowych Polski 2011 pokazują wyraźnie bogatą siatkę dróg żelaznych na tych terenach, niestety – w wielu przypadkach już nieistniejącą lub po prostu od wielu lat nieużywaną. Prawdziwym wyścigiem z czasem jest więc odwiedzanie miejsc, które wkrótce mogą zupełnie zniknąć z kolejowej mapy, a właściwie z powierzchni ziemi. Takim zagrożonym zabytkiem jest dworzec kolejowy w Drogoszach. Przy okazji odwiedzin niezwykłego pałacu podjechaliśmy także w okolice kolejowej stacji. Określenie „w okolice” jest chyba najwłaściwsze – teren stacyjny był tak zarośnięty, że budynek dworca udało mi się sfotografować właściwie tylko z dwóch stron, a i tak bardzo mocno zasłaniały go bujne krzaki. Niestety, zbudowany zapewne w 1871 roku (wraz z oddaniem do użytku odcinka obecnej linii 353, łączącego Sątopy Samulewo i Gierdawy) dworzec jest dziś ruiną; właściwie możemy mówić tylko o cegle i drewnianych elementach konstrukcyjnych. Na dostępnych w internecie zdjęciach widać, że w 1993 roku rozbierany był pobliski budynek szaletu, a sam dworzec zamieszkany, z otwartą poczekalnią, choć dobudowana nastawnia była już nieczynna. W 2000 roku zlikwidowano przewozy osobowe na odcinku od Korsz do granicy państwa. To, zresztą, dość dziwny odcinek bardzo ważnej na kolejowej mapie Polski linii łączącej Poznań z granicą państwa, na niemal całej długości dwutorowej i zelektryfikowanej. Drogosze leżą przy tym ubogim, jednotorowym i niezelektryfikowanym odcinku. Obawiam się, że opuszczony i umierający dworzec w końcu upadnie zupełnie i pozostanie tylko kolejnym symbolem niemocy PKP w odniesieniu do bogatej, historycznej infrastruktury.

  • Miejsce: Drogosze, gm. Barciany, pow. kętrzyński, woj. warmińsko-mazurskie
  • Data budowy: 1871
  • Stan: ruina
  • Inne: przy linii kolejowej 353 Poznań Wschód – Skandawa (Żeleznodorożnyj)
  • Możliwość zwiedzania: nie
  • Źródła: Stankiewicz, Ryszard, Marcin Stiasny, Atlas linii kolejowych Polski 2011, Wyd. Eurosprinter, Rybnik 2011, OpenStreetMap
  • Zdjęcia wykonane: 2020-08-17


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.