Dziś wybierzemy się do północnej części województwa wielkopolskiego, do powiatowego miasta Złotów. Już w 1871 roku uzyskało ono połączenie kolejowe z Piłą i Chojnicami (dzisiejsza linia 203 Tczew – Kostrzyn) i prawdopodobnie wówczas powstał, zachowany do naszych czasów dworzec kolejowy. Architekturą przypomina nieco, powstały w tym samym czasie dworzec w Wąbrzeźnie – do budowy użyto podobnej, jasnej cegły, zastosowano też ten sam kształt okien i zdobienia. Jeszcze kilkanaście lat temu złotowski dworzec użytkowany był zgodnie ze swoim pierwotnym przeznaczeniem, ale i ruch kolejowy był większy – Złotów był bowiem stacją węzłową, łączącą 2 linie kolejowe (do 1945 roku nawet 3); dziś woła o ratunek i niezbędny remont, podobnie zresztą, jak niemal cała stacja (np. ozdobne zadaszenia przejścia podziemnego między peronami).
- Miejsce: Złotów, gm. Złotów, pow. złotowski, woj. wielkopolskie
- Data wybudowania: 1871 (?)
- Stan: db
- Inne: dworzec leżący na liniach kolejowych: częściowo istniejącej 240 Świecie – Złotów, 203 Tczew – Kostrzyn i nieistniejącej Jastrowie – Złotów
- Źródła: Stankiewicz, Ryszard, Marcin Stiasny, Atlas linii kolejowych Polski 2011, Wyd. Eurosprinter, Rybnik 2011, Wikipedia, OpenStreetMap
- Zdjęcia wykonane: 2016-12-15
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy
- Złotów | dworzec kolejowy | szalet
- Złotów | dworzec kolejowy | wiata