Dworzec kolejowy w Złotowie

Dziś wybierzemy się do północnej części województwa wielkopolskiego, do powiatowego miasta Złotów. Już w 1871 roku uzyskało ono połączenie kolejowe z Piłą i Chojnicami (dzisiejsza linia 203 Tczew – Kostrzyn) i prawdopodobnie wówczas powstał, zachowany do naszych czasów dworzec kolejowy. Architekturą przypomina nieco, powstały w tym samym czasie dworzec w Wąbrzeźnie – do budowy użyto podobnej, jasnej cegły, zastosowano też ten sam kształt okien i zdobienia. Jeszcze kilkanaście lat temu złotowski dworzec użytkowany był zgodnie ze swoim pierwotnym przeznaczeniem, ale i ruch kolejowy był większy – Złotów był bowiem stacją węzłową, łączącą 2 linie kolejowe (do 1945 roku nawet 3); dziś woła o ratunek i niezbędny remont, podobnie zresztą, jak niemal cała stacja (np. ozdobne zadaszenia przejścia podziemnego między peronami).

  • Miejsce: Złotów, gm. Złotów, pow. złotowski, woj. wielkopolskie
  • Data wybudowania: 1871 (?)
  • Stan: db
  • Inne: dworzec leżący na liniach kolejowych: częściowo istniejącej 240 Świecie – Złotów, 203 Tczew – Kostrzyn i nieistniejącej Jastrowie – Złotów
  • Źródła: Stankiewicz, Ryszard, Marcin Stiasny, Atlas linii kolejowych Polski 2011, Wyd. Eurosprinter, Rybnik 2011, Wikipedia, OpenStreetMap
  • Zdjęcia wykonane: 2016-12-15


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.