Toruń kolejowy – 3 – Toruń Wschodni

Kilka dni temu prezentowałem zarówno Plac Fryderyka Skarbka, jak i jego patrona. Najważniejszym budynkiem, zamykającym plac od północy jest dworzec kolejowy, będący głównym obiektem średniej wielkości stacji Toruń Wschodni. Stacja ta początkowo (1871-1909) nazywała się Mocker (Westpreussen), następnie (1909-1915) Thorn Mocker Staatsbahnhof, a 1916-1920 Thorn Mocker. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości wprowadzono polską nazwę Mokre (do 1922), a następnie Toruń Mokre, która (z przerwą w latach 1939-1945 – Thorn Mocker) obowiązywała do 1958 roku, kiedy to, ostatecznie, stację nazwano Toruń Wschodni. Pierwotna nazwa pochodziła oczywiście od przedmieścia Mokre (później – dzielnicy miasta).

Stacja kolejowa jest stacją węzłową i łączy linie kolejowe: 353 Poznań Garbary – Żielieznodrożnyj, 207 Toruń Wschodni – Malbork, 27 Nasielsk – Toruń Wschodni oraz 246 Toruń Wschodni – Olek (Unisław).

Budynek dworca powstał w 1882 roku. Od początku architektonicznie niewiele się zmienił (z zewnątrz), nadal jest to dość duży gmach wzniesiony z czerwonej, nieotynkowanej cegły. Na zachód od niego stoi – prawdopodobnie powstały w tym samym czasie budynek nieznanego mi pochodzenia (biura?), natomiast kilkanaście metrów od strony wschodniej znajduje się niewielki budynek mieszczący toalety i biura. Choć niezupełnie – dziś większość pomieszczeń dworcowych zajmują firmy prywatne (także związane z koleją), natomiast jedynie kasy biletowe, znajdujące się w centralnej części dworca, związane są z bezpośrednią obsługą podróżnych.

Stan dworca – zwłaszcza z zewnątrz – niestety, wymaga konserwatorskiej opieki. Może nie pilnej, ale jednak. Właściciel dworca, czyli PKP, stara się jedynie doraźnie dbać o jego stan. Dosłownie kilka dni przed Bożym Narodzeniem zakończył się „remont” elewacji, polegający na połowicznym pomalowaniu krat w oknach, uzupełnieniu spoiny głównych schodów oraz zastąpieniu wykruszonych cegieł pełnymi, niekoniecznie we właściwym kolorze. Niestety, w rejestrze zabytków wojewódzkiego konserwatora nie znalazłem dworca Toruń Wschodni. Dlaczego?

dsc_0515_t2Budynek dworca od strony Pl. F. Skarbka.

 

dsc_0535_t2Budynek dworca od strony torów.

 

dsc_0519Herb Torunia na fasadzie od strony Pl. F. Skarbka.

 

dsc_0542Oryginalny (?) element podtrzymujący zadaszenie peronu 1.

 

dsc_0555_t2Wnętrze hali dworcowej.

 

dsc_0541_t2Budynek biurowy (?) – od strony torów.

 

dsc_0546_t2Budynek, w którym mieszczą się m.in. toalety – od strony torów.

 

dsc_0551Semafory kształtowe współtworzą kolejowy klimat stacji.

Źródło: Stankiewicz, Ryszard, Marcin Stiasny, Atlas linii kolejowych Polski 2011, Wyd. Eurosprinter, Rybnik 2011

Więcej zdjęć: www.stotom.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.