Latarnia morska w Helu

Pozostając przy dziale „Latarnie morskie” dodałem nową galerię – latarni w Helu. Zdjęcia pochodzą głównie z maja 2010 roku, ale kilka zostało zrobionych podczas wypadu w roku 1996. Ponieważ helska bliza (jak ją zwą Kaszubi) ma długą historię, burzliwe dzieje oraz liczne formy i przeobrażenia, w kalendarium podałem najważniejsze i najciekawsze daty dotyczące nie tylko obecnej latarni morskiej (zbudowanej w 1942 roku), ale też jej poprzedniczek. Zapraszam do oglądania galerii latarni, z której rozpościera się jeden z najładniejszych widoków na Bałtyk i polskie jego wybrzeże oraz polecam odwiedziny helskiej blizy!


DANE PODSTAWOWE:

  • wysokość latarni: 41,5 m
  • wysokość światła: 40,8 m n.p.m.
  • zasięg światła: 17 Mm
  • latarnia dozorowana
  • latarnia udostępniona do zwiedzania

DANE TECHNICZNE:

  • aparatura świetlna: soczewka Fresnela III klasy o średnicy 500 mm i wysokości 1400 mm oraz dwupozycyjny zmieniacz z 1000 W żarówką,
  • charakterystyka światła: 5 s błysk, 5 s przerwa (okres = 10 s).

POŁOŻENIE:

  • W mieście Hel; na półwyspie o tej samej nazwie, blisko samego cypla.

HISTORIA:

  • 1638 – ukończono budowę drewnianego żurawia z metalowym koszem, w którym palono węgiel (konstrukcja spłonęła w 1667, wkrótce została odbudowana i ponownie zniszczona)
  • 1790 – zbudowano kolejną blizę (latarnię morską ? w języku Kaszubów)
  • 1806 – rozpoczęto budowę murowanej latarni, z przerwą (na czas wojen)
  • 1827 – 1 sierpnia dokonano uroczystego, pierwszego zapalenia światła (lampy olejowej)
  • 1890 – na wieży zainstalowano dzwon dla nadawania sygnałów ostrzegawczych w czasie złych warunków atmosferycznych
  • 1903 – dzwon (zbyt ciężki dla konstrukcji wieży) zastąpiono armatą (w 1910, podczas oddawania strzału ostrzegawczego zginął latarnik)
  • 1926 – zmodernizowano źródło światła
  • 1929 – pomalowano wieżę w czerwone pasy
  • 1938 – wprowadzono oświetlenie elektryczne
  • 1939 – 19 września latarnia została wysadzona w powietrze przez polskich żołnierzy, gdyż stanowiła punkt orientacyjny dla dział niemieckich pancerników
  • 1941 – zatwierdzono w Berlinie projekt nowej latarni
  • 1942 – oddano do użytku nową (obecną) latarnię
  • 1945 – 1 czerwca uruchomiono latarnię ponownie, po zakończeniu działań wojennych
  • 1989 – na szczycie wieży zainstalowano antenę radarową, a 3 lata później wymieniono dach laterny
  • 2001-2002 – wykonano remont kapitalny latarni

ŹRÓDŁA:

  • Marian Czerner, Latarnie morskie polskiego wybrzeża, Wydawnictwo Poznańskie, 1986
  • Marcin Barnowski, Marek Rudnicki, Latarnie morskie – przewodnik turystyczny, Media Regionalne, 2009
  • Apoloniusz Łysejko, Historia latarni morskiej Hel, Towarzystwo Przyjaciół Centralnego Muzeum Morskiego, 2007
  • Antoni F. Komorowski, Iwona Pietkiewicz, Adam Szulczewski, Morskie drogowskazy polskiego wybrzeża, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2011
  • Antoni F. Komorowski, Iwona Pietkiewicz, Adam Szulczewski, Najstarsze latarnie morskie Zatoki Gdańskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2009

STAN NA: 2010-05-22, 2019-05-20, 1996


LATARNIA MORSKA Z ZEWNĄTRZ:


LATARNIA MORSKA WEWNĄTRZ:


OTOCZENIE LATARNI:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.