Latarnia morska w Gdańsku – Nowym Porcie

Kolejna galeria – kolejna latarnia morska – zgodnie z kolejnością alfabetyczną gdańska bliza z Nowego Portu. To nieczynna już latarnia, ale stanowi doskonały przykład na to, jak można wspaniale wyremontować, udostępnić zwiedzającym i prowadzić zabytek. I to dzięki pasjonatowi latarni morskich – panu Jackowi Michalakowi. Warto wspomnieć, że to nie tylko jedna z ładniejszych architektonicznie latarni morskich w Polsce, ale także jedna z tych z niebanalną historią, związaną m.in. z początkiem II wojny światowej – widoczna w górnej części wieży inna cegła to wynik remontu po udanym i celnym trafieniu przez obsługę polskiego działa na Westerplatte (wieża latarni była wykorzystywana przez Niemców do ostrzału Westerplatte). Dla tych, którzy nie mogą zobaczyć osobiście tej – jednej z najładniejszych – latarni na polskim wybrzeżu – galeria kilkudziesięciu zdjęć z lata 2009.


DANE PODSTAWOWE:

  • wysokość latarni: 27,3 m
  • wysokość światła: 30,3 m n.p.m.
  • zasięg światła: 13 Mm
  • latarnia wyłączona z eksploatacji
  • latarnia udostępniona do zwiedzania

DANE TECHNICZNE:

  • aparatura świetlna: soczewka bębnowa Frensela o średnicy 100 cm i dwupozycyjny zmieniacz – podstawowe źródło światła – oświetlenie elektryczne (rezerwowe – gazowe),
  • charakterystyka światła: 2 s błysk, 3 s przerwa (okres = 5 s).

POŁOŻENIE:

  • W dzielnicy Gdańska Nowy Port, przy przystani promowej, obok kapitanatu portu.

HISTORIA:

  • 1482 – pierwsza wzmianka o latarni w twierdzy Wisłoujście (Kronika Gdańska Caspara Weinreicha)
  • 1758 – zakończenie budowy 2 nowych latarni (wyższej i niższej, działających na zasadzie nabieżnika)
  • 1894 – oddano do użytku nową (istniejąca do dziś) latarnię
  • 1895 – umieszczenie na latarni tzw. kuli czasu (funkcjonującej do 1921, zdemontowanej w 1929; umożliwiała ona żeglarzom na redzie portu regulowanie chronometrów)
  • 1896 – rozebrano niepotrzebną już wyższą latarnię, wielokrotnie do tego czasu modernizowaną (m.in. w 1888 jako pierwsza latarnia nad Bałtykiem zaczęła świecić światłem elektrycznym)
  • 1911 – modernizacja źródła światła ? wprowadzenie światła przerywanego
  • 1947 – ponowne uruchomienie latarni po odbudowie ze zniszczeń wojennych
  • 1960 – lata 60-te – zdemontowanie masztu, na którym podnoszono kulę czasu
  • 1984 – 18 czerwca o godz. 04:10 wyłączono latarnię z eksploatacji (zastąpiła ją nowa latarnia na wieży kapitanatu Portu Północnego w Gdańsku)
  • 1986 – wpisanie latarni do rejestru zabytków ówczesnego województwa gdańskiego
  • 1999 – pierwsze rozmowy na temat przekazania latarni w ręce prywatne celem remontu i udostępnienia wieży dla zwiedzających
  • 2004 – udostępnienie latarni dla zwiedzających
  • 2006 – wpisanie latarni do krajowego rejestru zabytków
  • 2008 – 21 maja o godz. 12:00 uruchomiono odrestaurowaną kulę czasu

ŹRÓDŁA:

  • Marian Czerner, Latarnie morskie polskiego wybrzeża, Wydawnictwo Poznańskie, 1986
  • Marcin Barnowski, Marek Rudnicki, Latarnie morskie – przewodnik turystyczny, Media Regionalne, 2009
  • Apoloniusz Łysejko, Latarnie morskie w Gdańsku, Towarzystwo Przyjaciół Centralnego Muzeum Morskiego, 2009

STAN NA: 2009-07-30


LATARNIA MORSKA Z ZEWNĄTRZ:


LATARNIA MORSKA WEWNĄTRZ:


OTOCZENIE LATARNI:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.